Finale Bærumsjakken 2025
Hosletoppen skole, 21. januar 2026:
Folk begynner å bli gode! Vi merker det veldig tydelig.
Norges Realistgymnas Ungdomsskole har opprettet sjakk som valgfag med åtte elever, og resultatene ser ut til å ha kommet momentant. I årets versjon av Bærumssjakken, den sjette i rekken siden oppstarten av dette i 2019 – var NRG U fullstendig suveren.
Det hjelper godt med kjempesterke Astor Moe Maurstad inn i 8. klasse. Han skulle egentlig gått i 7. klasse, men hoppet like godt over ett trinn. Det er tydeligvis ikke bare i sjakk han er flink. Astor er klar topprangert i landet i sitt årskull. Han kunne godt hoppet enda et par trinn opp og vært blant de beste i landet. I hvert fall i sjakk.
Men de andre fra NRG U er bra dem også. Og det er sannelig mange fra de andre skolene også! Alt blir relativt, men vi ser kjempeframgang på mange.
Hauger ble nest beste skole, hvilket ikke er overraskende. Der har det vært masser av sjakkaktivitet i mange år. Like bak fulgte Mølladammen, skolen Magnus Carlsen i sin tid gikk på og som har flere solide mesterspillere i lærerstaben.
Også på Hundsund, Ramstad, Ringstabekk, Gjettum og ikke minst Hosletoppen, som i år igjen stilte med supre finalelokaler, er det supre sjakkmiljøer.
Totalt stilte sju skoler lag i finalen denne gangen med totalt opptil 6 spillere fra hver skole. De fire beste fra hver skole telte i sammendraget om å bli beste skole. Innledende skoleturneringer foregikk høsten 2025, men på grunn av tett program skjøv vi altså finalen til over nyttår.
Takk til Bærum kommune for støtte til arrangementet. Og spesiell takk til Hosletoppen skole og spesielt Kristina Øglænd Engh, som tilrettelegger nydelig med sågar druer og snacks. 🤩
Vi håper å få med samtlige 12 ungdomsskoler i Bærum til høsten. Og gleder oss allerede til å se hvordan utviklingen har gått!
Hilsen Olga og Simen







































